Η σελίδα αυτή περιέχει επιστολές που στάλησαν κατά καιρούς σε Επτανήσιους και μη πολιτικούς.
1. Προς τον πρωθυπουργό, σχετικά με την χωροταξική αναδιάρθωση της χώρας και τις πόλεις - πόλους ανάπτυξης. Εστιάζεται στην επιδιωκόμενη τότε διάσπαση των Επτανήσων και κυρίως στον μη χαρακτηρισμό της Κέρκυρας (με τυχαία λάθη στην μελέτη ΕΣΠΑ) σαν πόλη - πόλο ανάπτυξης.
2. Προς την Νομαρχική του ΠΑΣΟΚ σχετικά με την συνοχή της ΠΙΝ και την μη ανάδειξη της Κέρκυρας σε Πρωτεύοντα Αστικό Πόλο.
[1]
Κέρκυρα, 27 Ιανουαρίου 2008
Προς: Κο Κώστα Καραμανλή
Πρωθυπουργό της Ελλάδας
Μέγαρο Μαξίμου
Ηρώδου Αττικού 19
Αθήνα
Αττική 10674
Αξιότιμε Κε Πρωθυπουργέ,
Το ΥΠΕΧΩΔΕ προωθεί την διοικητική και χωροταξική αναδιάρθρωση της χώρας η οποία προβλέπει την κατάργηση και διχοτόμηση της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων με ενσωμάτωση των νησιών στις δύο απέναντι ηπειρωτικές Περιφέρειες. Η πρόταση αυτή του Υπουργείου έχει προκαλέσει εκνευρισμό και δυσαρέσκεια στους κατοίκους των Ιόνιων νησιών οι οποίοι θεωρούν τον χώρο τους σαν μία ενιαία γεωγραφική, ιστορική, πολιτιστική και οικονομική οντότητα με σημαντικά διαφορετικά χαρακτηριστικά από αυτά των απέναντι ηπειρωτικών περιοχών. Επειδή πιστεύω ότι το θέμα αυτό, όπως και η γενικότερη αντιμετώπιση της περιφέρειας Ιόνιων Νησιών από την Ελληνική πολιτεία, είναι πολύ μεγάλης σημασίας θα ήθελα να σας καταθέσω τις απόψεις μου σαν απλός πολίτης και χωρίς φυσικά να επιδιώκω να υποκαταστήσω τους αιρετούς της Κέρκυρας και των Ιόνιων νησιών γενικότερα.
Τα Ιόνια νησιά έχουν τεράστιες κοινές δυνατότητες ανάπτυξης οι οποίες προέρχονται από την γεωγραφική τους θέση, το φυσικό τους περιβάλλον και το ανθρώπινο δυναμικό τους. Η πόλη της Κέρκυρας αποτελεί το μεγαλύτερο κέντρο των Ιόνιων νησιών και από μία απλή μελέτη των χαρακτηριστικών της προκύπτει ότι:
(1) Βρίσκεται στο κέντρο της θαλάσσιας ενότητας Αδριατικής – Ιονίου η οποία συμπεριλαμβάνει και τις παράκτιες περιοχές όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά της Ιταλίας, Αλβανίας, Μαυροβουνίου, Κροατίας και Σλοβενίας. Η γεωπολιτική σημασία αυτού του χώρου ήταν ανέκαθεν μεγάλη, ενισχύεται όμως τελευταία κυρίως λόγω της διόδου αγωγών ενέργειας και θαλάσσιων λεωφόρων, της ταχείας ανάπτυξης του τουρισμού σε ορισμένες περιοχές όπως το Μαυροβούνιο, η Κροατία και η νότια Αλβανία και της ύπαρξης κοιτασμάτων υδρογονανθράκων. Η Κέρκυρα, η οποία γεωπολιτικά χαρακτηρίζεται σαν το κλειδί της Αδριατικής, είναι η μόνη Ελληνική πόλη που διαθέτει την μεγαλύτερη εγγύτητα στον χώρο της Αδριατικής, την διεθνή ακτινοβολία, αλλά και όχι μόνο οικονομικούς, αλλά και ιστορικούς δεσμούς με τις χώρες της Αδριατικής.
(2) Έχει το πιο ολοκληρωμένο σύστημα συγκοινωνιών της δυτικής Ελλάδας καθώς:
(α) διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα επιβατικά λιμάνια της χώρας το οποίο θεωρείται εθνικής σημασίας και εξελίσσεται σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια υποδοχής, αλλά και βάση κρουαζιερόπλοιων της Μεσογείου,
(β) διαθέτει ένα από τα πέντε μεγάλα διεθνή περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας και το μεγαλύτερο της δυτικής Ελλάδας με δεύτερο αυτό της Ζακύνθου,
(γ) βρίσκεται σε απόσταση μιάμισης ώρας με πλοίο από την απόληξη της Εγνατίας Οδού και μελλοντικά της Ιόνιας οδού και του δυτικού σιδηροδρομικού άξονα, επίσης η δυτική ακτή του νησιού βρίσκεται σε απόσταση τριών ωρών με συμβατικό πλοίο από το πλησιέστερο σημείο της Ιταλίας και τις εκεί απολήξεις των οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων,
(δ) φιλοξενεί το πρώτο θαλάσσιο αεροδρόμιο της χώρας και αποτελεί την βάση υδροπλάνων της δυτικής Ελλάδας,
(ε) διαθέτει ένα αναπτυσσόμενο σύστημα μαρίνων το οποίο όταν ολοκληρωθεί θα μπορεί να φιλοξενεί μέχρι και μέγκα γιώτς.
Οι παραπάνω πύλες εξασφαλίζουν την επικοινωνία της Κέρκυρας με πολλές πόλεις της περιοχής της Αδριατικής – Ιονίου, αλλά και της υπόλοιπης Ευρώπης και την καθιστούν συγκοινωνιακό κέντρο της περιοχής.
(3) Έχει μία ιδιαίτερη πολιτιστική ταυτότητα, κληρονομιά και δράση και το κέντρο της συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO. Έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην Ευρωπαϊκή ιστορία και έχει πολιτιστικούς και ιστορικούς δεσμούς με πολλές χώρες όχι μόνο της περιοχής Αδριατικής – Ιονίου, αλλά και πέραν αυτής. Αυτό σε συνδυασμό με το ότι αποτελεί έναν από τους γνωστότερους τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης της προσδίδει την διεθνή ακτινοβολία και αναγνωρισιμότητα που ελάχιστες Ελληνικές πόλεις έχουν.
(4) Αποτελεί την έδρα του Ιονίου Πανεπιστημίου το οποίο παρέχει σημαντική στήριξη στις δραστηριότητες της πόλης και έχει διασυνδέσεις με άλλα πανεπιστήμια του εσωτερικού, εξωτερικού και της περιοχής Αδριατικής - Ιονίου.
(5) Τόσο η πόλη όσο γενικότερα και το νησί της Κέρκυρας έχει έντονη οικονομική δραστηριότητα και μαζί με τα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου αποτελούν το τουριστικό κέντρο της δυτικής Ελλάδας και βρίσκονται σε μία τροχιά μετεξέλιξης του τουριστικού προϊόντος με στροφή του προς την ποιότητα. Επίσης υπάρχει μεγάλος αριθμός Βορειοευρωπαίων κυρίως οι οποίοι κατοικούν στο νησί και επίσης ένα ισχυρό ρεύμα συμπατριωτών τους οι οποίοι αποφασίζουν να αποκτήσουν θερινή ή μόνιμη κατοικία στην Κέρκυρα και στα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου.
(6) Η πόλη της Κέρκυρας αποτελεί ένα σημαντικό αστικό κέντρο. Σύμφωνα με την απογραφή του 2001, έχει πληθυσμό περίπου 40.000 κατοίκων. Η πόλη όμως ουσιαστικά διαχέεται σε μία περιοχή με ακτίνα δεκαπέντε έως είκοσι χιλιόμετρα, μέσα σε περιοχές άλλων Δήμων δημιουργώντας μία περιαστική περιοχή η οποία αποτελεί μία ενότητα με αυτήν. Ο συνολικός πληθυσμός της περιοχής αυτής είναι περίπου 70.000 κάτοικοι, ενώ του νησιού στο σύνολο 115.000 κάτοικοι κατά την χειμερινή περίοδο. Κατά το υπόλοιπο μισό του έτους ολόκληρο το νησί λειτουργεί ως μία οικιστική οντότητα, λόγω της πληθυσμιακής πυκνότητας και της τουριστικής ανάπτυξης, με τον πληθυσμό να φθάνει τις 250.000 κατοίκους κατά περιόδους. Στις περιόδους αυτές η Κέρκυρα λειτουργεί σαν την μεγαλύτερη αστική οντότητα της δυτικής Ελλάδας. Η Κέρκυρα έχει καταστεί ένα σημαντικό οικονομικό και επιχειρηματικό κέντρο το οποίο μαζί με τα υπόλοιπα Ιόνια νησιά για δεκαετίες στηρίζει την οικονομία της δυτικής Ελλάδας παρέχοντας εργασία, ευκαιρίες για επιχειρηματικές δραστηριότητες και μία μεγάλη αγορά προϊόντων.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, η πόλη της Κέρκυρας αποτελεί τον ιδανικό αστικό πόλο ανάπτυξης. Καμία άλλη Ελληνική πόλη δεν συγκεντρώνει μαζί όλα τα στοιχεία γεωγραφικής θέσης γεωπολιτικής σημασίας, κέντρου μεταφορών, πόλης με διεθνή ακτινοβολία, κέντρου πολιτισμού και οικονομικής δραστηριότητας που συγκεντρώνει η πόλη της Κέρκυρας. Με μία προγραμματισμένη βελτίωση των υποδομών η Κέρκυρα μπορεί να παίξει τον ρόλο του κέντρου της ενότητας Αδριατικής – Ιονίου. Το αεροδρόμιο και το λιμάνι της Κέρκυρας μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής. Τα Ιόνια νησιά, τα οποία αποτελούν μία ενότητα με κοινή ταυτότητα, χαρακτηριστικά, προβλήματα και ευκαιρίες, διαθέτοντας στο χώρο τους το σημαντικό αστικό κέντρο της Κέρκυρας έχουν την δυνατότητα να σχεδιάσουν ένα μέλλον το οποίο θα στηρίζεται στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων τους. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα την περαιτέρω ανάπτυξη της περιοχής και την ενίσχυση της παρουσίας της Ελλάδας στον χώρο της Αδριατικής – Ιονίου.
Το ΕΣΠΑ το οποίο σχεδιάστηκε από την κυβέρνησή σας δυστυχώς δεν έχει κάνει αξιολόγηση των προαναφερθέντων χαρακτηριστικών και πλεονεκτημάτων των Ιόνιων νησιών και τα αντιμετωπίζει σαν μία προέκταση των απέναντι ηπειρωτικών ακτών. Η σημαντικότητα της πόλης της Κέρκυρας δεν αναγνωρίζεται και δεν χαρακτηρίζεται ως πόλος αστικής ανάπτυξης μία πόλη που στην πραγματικότητα έχει από τις περισσότερες δυνατότητες ανάπτυξης στην Ελλάδα. Το ΥΠΕΧΩΔΕ προτείνει όχι μόνο κατάργηση της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, αλλά και διάσπασή της προσβάλλοντας βαριά την ιστορική, πολιτιστική και κοινωνική ενιαία ταυτότητα των κατοίκων και δημιουργώντας από μία νησιωτική μειονότητα σε κάθε μία από δύο ευρύτερες ηπειρωτικές περιφέρειες. Η ενέργεια αυτή θα έχει τραγικές συνέπειες για τα Ιόνια νησιά καθώς θα αποτελούν την μειονότητα σε ένα χώρο με τελείως διαφορετικό χαρακτήρα όπου είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθούν οι απαραίτητες ισορροπίες και είναι αναμενόμενο να παραγκωνιστούν χάνοντας έτσι δυνατότητες ορθού σχεδιασμού και ανάπτυξης. Η αιτιολόγηση που μπορεί να παρουσιάσει το Υπουργείο είναι ότι με το προτεινόμενο σχέδιο τα νησιά θα εξυπηρετούνται καλύτερα λόγω μεγαλύτερης εγγύτητας προς τα ηπειρωτικά αστικά κέντρα παρά προς την Κέρκυρα δείχνει μία διαφορετική αντιμετώπιση των Ιόνιων νησιών από τα νησιά του Αιγαίου καθώς στην σχεδιαζόμενη Περιφέρεια Νήσων Αιγαίου η εγγύτητα δεν λαμβάνεται υπ’όψιν. Το επιχείρημα του μικρού συνολικού πληθυσμού της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων σε σχέση με τις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας δεν ευσταθεί καθώς υπάρχουν ευημερούσες Ευρωπαϊκές χώρες με πληθυσμό παρόμοιο ή και μικρότερο. Ακόμη όμως και τα παραπάνω να αποτελούσαν ορθά επιχειρήματα δεν είναι αποδεκτό να καταργείται και να διχοτομείται μία γεωγραφική και πολιτιστική ενότητα για καθαρά τεχνοκρατικούς λόγους οι οποίοι πιθανότατα να είναι και λανθασμένοι. Ας φανταστεί κανείς την Κρήτη στην θέση των Ιόνιων νησιών!
Οι Επτανήσιοι βλέπουν τις ενέργειες της κυβέρνησής σας σαν την συνέχεια μίας αδήλωτης πολιτικής απαξίωσης των Ιόνιων νησιών από την Ελληνική πολιτεία η οποία άρχισε αμέσως μετά την ένωση των νησιών του Ιονίου με την Ελλάδα. Κοιτώντας στο βάθος του χρόνου διαπιστώνει κανείς ότι από την στιγμή της ένωσης της Επτανήσου με την Ελλάδα άρχισε και η απογύμνωση των νησιών και ειδικότερα της Κέρκυρας από τις υπάρχουσες υποδομές κάνοντας αρχή με το κλείσιμο της Ιονίου Ακαδημίας. Στα νεότερα χρόνια πολλές αρμοδιότητες μεταφέρθηκαν στα Γιάννενα και παρότι δημιουργήθηκε η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων πολλές υπηρεσίες του νομού Κερκύρας εξακολουθούν να υπάγονται στα Γιάννενα. Μετά από μεγάλη πίεση της πόλης της Κέρκυρας δημιουργήθηκε το Ιόνιο Πανεπιστήμιο το οποίο όμως δεν έχει στηριχθεί σοβαρά από το Ελληνικό κράτος και έχει πολύ μικρότερο αριθμό τμημάτων από πανεπιστήμια που δημιουργήθηκαν σε άλλες πόλεις της Ελλάδας την ίδια περίοδο. Από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έγινε προσπάθεια να καταργηθεί το ΠΕΣΥ Ιονίων Νήσων η οποία όμως απέτυχε χάρη στην αντίδραση των Επτανησίων. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προσπάθησε να υποβαθμίσει το ΣΔΟΕ Ιονίων Νήσων και την Περιφερειακή Διεύθυνση Τουρισμού! Επίσης η κυβέρνησή σας προγραμματίζει το κλείσιμο του Ινστιτούτου Ελαίας το οποίο ούτως ή άλλως υποχρηματοδοτείται. Η Τράπεζα της Ελλάδος προγραμματίζει την υποβάθμιση και μετατροπή του υποκαταστήματος της Κέρκυρας σε θυρίδα. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί ότι οι υποδομές που έκαναν οι Ελληνικές κυβερνήσεις στην Κέρκυρα και στα υπόλοιπα Ιόνια νησιά είναι ελάχιστες και οι περισσότερες έγιναν την εποχή της δικτατορίας! Η κατασκευή του νέου νοσοκομείου της Κέρκυρας καρκινοβατεί εδώ και πολλά χρόνια, οι αθλητικές υποδομές είναι ανεπαρκείς, το οδικό δίκτυο δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις. Επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας ουσιαστικά ακυρώνεται η κατασκευή του Λυρικού θεάτρου της Κέρκυρας το οποίο θα αποτελούσε σημαντικό έργο υποδομής. Στο παρελθόν έγιναν προσπάθειες επιβράδυνσης της ανάπτυξης της Κέρκυρας αφαιρώντας αναπτυξιακά κίνητρα με τον αποχαρακτηρισμό του νησιού σαν παραμεθόρια περιοχή! Η οικονομική ανάπτυξη των Ιόνιων νησιών επιτεύχθηκε από τις προσπάθειες του ντόπιου πληθυσμού κυρίως και από χρηματοδοτήσεις από το εξωτερικό χωρίς την αρωγή της Ελληνικής πολιτείας αντίθετα με άλλες πόλεις στις οποίες το Ελληνικό κράτος δημιούργησε σοβαρές υποδομές όπως μεγάλα πανεπιστήμια.
Οι κάτοικοι των Ιόνιων νησιών πιστεύουν και συζητούν δημόσια ότι η κυβέρνησή σας επιταχύνει την προσπάθεια απαξίωσης των Ιόνιων νησιών με την υποβάθμιση της Κέρκυρας και την διάλυση και διχοτόμηση της Περιφέρειας. Πολλοί πιστεύουν ότι ακολουθείται μία πολιτική διαφορετικής αντιμετώπισης του χώρου των Ιόνιων νησιών από ότι άλλων περιοχών της χώρας, δηλαδή μία πολιτική διάκρισης. Η εμμονή της κυβέρνησής σας στα σχέδιά της δημιουργεί βασικά ερωτήματα στους κατοίκους: Γιατί γίνεται αυτό; Γιατί η Πολιτεία αντιμετωπίζει τα Ιόνια νησιά, τα οποία αποτελούν μία ενιαία γεωγραφικά και πολιτιστικά οντότητα σαν ένα χώρο που πρέπει να διασπάσει, να υποβαθμίσει και πιθανά να απορροφήσει μέσα σε άλλες περιοχές; Τι ακριβώς θεωρεί τα Ιόνια νησιά; Τι ακριβώς θεωρεί τους κατοίκους τους; Οι εντυπώσεις που αυτές οι ενέργειες της Πολιτείας μπορεί να δημιουργήσουν τόσο στους κατοίκους των Ιόνιων νησιών όσο και σε εξωτερικούς της χώρας μας παράγοντες μπορεί να έχουν βαρύτατες επιπτώσεις στην εσωτερική συνοχή της. Ακούγονται πολλές απόψεις και υπάρχουν δημοσιεύματα σχετικά με την αντιμετώπιση των Ιόνιων νησιών από την Πολιτεία και έχουν γίνει αόριστες αναφορές των υποχρεώσεων του Ελληνικού κράτους όπως αυτές προκύπτουν από την συνθήκη ένωσης των Ιόνιων νησιών με την Ελλάδα.
Κε Πρωθυπουργέ, για να δείξει η κυβέρνηση σεβασμό προς τους πολίτες της, για να ενισχυθεί η συνοχή της χώρας μας και για να θωρακιστούν τα βορειοδυτικά σύνορά της σας κάνω έκκληση να μεριμνήσετε:
(α) Να διατηρηθεί και ενισχυθεί η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων,
(β) Να ενταχθεί άμεσα η Κέρκυρα στους αστικούς πόλους ανάπτυξης της χώρας και να γίνουν τα απαραίτητα έργα υποδομών όπως για παράδειγμα νέο αεροδρόμιο, λιμάνι στην δυτική ακτή του νησιού περάτωση και αναβάθμιση του νέου νοσοκομείου σε τριτοβάθμιο.
Ευχαριστώ πολύ,
Γιάννης Βραδής
Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Purdue, ΗΠΑ
ΤΘ 85, Τζάβρου
Κέρκυρα 49083
ioavra@hotmail.com
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[2]
Κέρκυρα, 01 Νοεμβρίου 2009
Κύριοι,
Αρκετά δημοσιεύματα στο διαδίκτυο αναφέρουν ότι το σχέδιο Καποδίστριας ΙΙ προβλέπει την διχοτόμηση της περιφέρειας και την υπαγωγή της Κέρκυρας και της Λευκάδας στην περιφέρεια Ηπείρου και των υπόλοιπων νησιών στην διευρημένη περιφέρεια Πελοποννήσου. Τα περισσότερα από τα παραπάνω δημοσιεύματα έχουν λάβει τις πληροφορίες τους από την ίδια πηγή, οπότε και η αξιοπιστία τους είναι σχετικά περιορισμένη. Δεν πρέπει να αγνοήσουμε όμως ότι παρόμοια σενάρια έχουν ούτως ή άλλως έρθει στο φως της δημοσιότητας στο παρελθόν επί κυβερνήσεων Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ. Η περιφερειακή και οι νομαρχιακές επιτροπές λοιπόν των Ιόνιων νησιών πρέπει να ενημερώσουν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου γιά τις θέσεις των Επτανησίων σχετικά, όχι μόνο με την ενότητα των νησιών, αλλά και την διατήρηση και ενδυνάμωση της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.
Η προσέγγιση των κυβερνήσεων σχετικά με την υπόσταση των Επτανήσων γίνεται αντιληπτή τόσο από τις αναφορές που γίνονται στο ΕΣΠΑ, όσο και από άλλες κυβερνητικές ενέργειες (προσπάθεια υποβάθμισης του υποκαταστήματος της Τράπεζας της Ελλάδος στην Κέρκυρα, η πρόθεση του κου Παπαδόπουλου γιά κατάργηση του ΠΕΣΥ Ιονίων νήσων, κα). Ο συνολικός σχεδιασμός του ΕΣΠΑ προβλέπει ουσιατικά ενδυνάμωση της εξάρτησης των Ιόνιων νησιών από τις δύο πλησιέστερες πόλεις - πόλους, την Πάτρα και τα Γιάννενα. Από τον σχεδιασμό αυτό απορρέει και η τωρινή άποψη διχοτόμησης της περιφέρειας και υπαγωγή των νησιών στις περιφέρειες που βρίσκονται οι προαναφερθείσες δύο πόλεις. Ένα εγγενές λοιπόν πρόβλημα της ΠΙΝ είναι η έλλειψη εσωτερικής συνοχής και η εξάρτησή της από άλλα εξωπεριφερειακά κέντρα. Γιά την επίλυση αυτού του προβλήματος δεν έχουν γίνει ενέργειες από τις μέχρι τώρα κυβερνήσεις και δεν φαίνεται να υπάρχει και η προοπτική γιά κάτι τέτοιο.
Η σημερινή λοιπόν προσέγγιση στηρίζεται σε μία περισσότερο διαχρονική, η οποία βλέπει τα Ιόνια νησιά να μην έχουν την δυνατότητα αυτοτελούς ανάπτυξης και να μην διαθέτουν έναν δικό τους αστικό πόλο ανάπτυξης. Οι Επτανήσιοι όμως γνωρίζουμε ότι τα νησιά μας αναπτύσσονται, χωρίς βέβαια την έλλειψη προβλημάτων. Η πόλη της Κέρκυρας επίσης αναπτύσσεται και έχει μία μεγάλη δυναμική τόσο λόγω του πολιτιστικού της πλούτου - μνημείο UNESCO, όσο και της διεθνούς ακτινοβολίας της και της στρατηγικής της θέσης στην είσοδο της Αδριατικής. Μία προσεκτικότερη λοιπόν μελέτη της αξιολόγησης των πόλεων, που έγινε με βάση τα κριτήρια της σελίδας 81 του ΕΣΠΑ, δείχνει ότι έχουν γίνει σημαντικά λάθη στην περίπτωση της αξιολόγησης της Κέρκυρας. Από την μελέτη των στοιχείων που χρησιμοποιούνται γιά την αξιολόγηση της Κέρκυρας βγαίνει το συμπέρασμα ότι ο πληθυσμός της πόλης έχει φθίνουσα πορεία, η πόλη δεν διαθέτει Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, δεν βρίσκεται μέσα ή εγγύς αξόνων ανάπτυξης, αλλά ούτε και αναδυόμενων αξόνων ανάπτυξης.
Από μία προσεκτικότερη ανάλυση των στοιχείων που υπάρχουν σχετικά με τα παραπάνω κριτήρια προκύπτει:
1. Κριτήριο μεταβολής πληθυσμού. Στο ΕΣΠΑ αξιολογείται ο πληθυσμός του Δήμου Κερκυραίων ως φθίνων (40,502 κάτοικοι το 1991, 39,048 το 2001). Είναι γνωστό ότι το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης της Κέρκυρας δεν έχει επεκταθεί γιά πολλά χρόνια λόγω έλλειψης νέων πολεοδομήσεων και φυσικά δεν μπορεί να παρουσιάσει αύξηση πληθυσμού. Η μη πραγματοποίηση πολεοδομήσεων είχε σαν αποτέλεσμα η πόλη της Κέρκυρας να υποχρεωθεί σε διάχυση μέσα στην ύπαιθρο και το πολεοδομικό της συγκρότημα να αποτελεί το κέντρο μίας ευρύτερης αστικής περιοχής η οποία εκτείνεται σε πολλές περιοχές της Μέσης της Κέρκυρας με ένα πληθυσμό περίπου 70.000 κατοίκων (απογραφή 2001). Η αστική αυτή περιοχή λειτουργεί σαν μία ενότητα και συγκεντρώνει το μεγαλύτερο τμήμα της δραστηριότητας του νησιού. Το υπόλοιπο, σημαντικό όμως, τμήμα της οικονομικής δραστηριότητας διαχέεται στο υπόλοιπο του νησιού και βοηθάει στην διατήρηση του πληθυσμού στην περιοχή του χωρίς να παρατηρείται η αστυφιλία άλλων περιοχών της χώρας. Ως προς την μεταβολή λοιπόν του πληθυσμού δεν μπορεί να αξιολογηθεί μεμονωμένα ο Δήμος Κερκυραίων, αλλά ολόκληρη η αστική περιοχή και ίσως και ο Νομός. Τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας όπως αναφέρονται στο αρχείο "Υπολογιζόμενος πληθυσμός της Ελλάδας κατά φύλο σε επίπεδο νομού" (http://www.statistics.gr/portal/page/portal/ESYE/PAGE-themes?p_param=A1605&r_param=SPO18&y_param=2009_00&mytabs=0) είναι εντυπωσιακά. Ο σχετικός πίνακας δείχνει ότι ο μόνιμος πληθυσμός του νομού Κερκύρας από 111.068 κάτοικοι που ήταν κατά την απογραφή του 2001 υπολογίζεται σε 130.941 κατοίκους την 1η Ιανουαρίου του 2009. Κάνοντας τους υπολογισμούς προκύπτει ότι η αύξηση αυτή του περίπου 18% αποτελεί μακράν την μεγαλύτερη σε ολόκληρη την Ελλάδα, με εθνικό μέσο όρο το 3%, δεύτερο μετά την Κέρκυρα τον νομό Ιωαννίνων με περίπου 15% και τρίτο το υπόλοιπο Αττικής με περίπου 9%. Τα Ιόνια Νησιά σαν περιφέρεια έρχονται πρώτα σε υπολογιζόμενη αύξηση πληθυσμού με 10,5% με δεύτερη την Ήπειρο με 5,5%. Από τα στοιχεία λοιπόν αυτά προκύπτει ότι ο πυκνοκατοικημένος νομός Κερκύρας και κατ'επέκταση ο αστικός χώρος της πόλης της Κέρκυρας, έχουν μία εξαιρετική δυναμική πληθυσμιακής αύξησης η οποία πρέπει να χαρακτηριστεί σαν ΑΜΜ (Αύξηση σημαντική άνω του μέσου όρου) στην αξιολόγηση του ΕΣΠΑ.
2. Κριτήριο υποδομής ανώτατης εκπαίδευσης και υγείας. Στο ΕΣΠΑ αξιολογείται ότι η Κέρκυρα δεν έχει Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα και Πανεσπιστημιακό Νοσοκομείο. Η Κέρκυρα όμως είναι η έδρα του Ιόνιου Πανεπιστημίου το οποίο τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται και αποτελεί σημαντικό συστατικό της πόλης, οργανώνει συνέδρια, διεθνές φεστιβάλ και δίνει έναν αέρα δημιουργικότητας στην πόλη. Πανεπιστημιακό νοσοκομείο δεν υπάρχει, οπότε στην αξιολόγηση του ΕΣΠΑ θα πρέπει να δοθεί ένα Χ (αντί κανενός που έχει δοθεί αγνοώντας την ύπαρξη και λειτουργία του πανεπιστημίου).
3. Σχέση με άξονες ανάπτυξης και αναδυόμενους άξονες ανάπτυξης. Στο ΕΣΠΑ αξιολογείται η Κέρκυρα ότι δεν βρίσκεται και δεν έχει εγγύτητα με κανέναν άξονα ανάπτυξης. Σαν άξονας ανάπτυξης στην περίπτωση των Ιωαννίνων θεωρούνται η Εγνατία και Ιόνια οδός με τα Ιωάννινα χαρακτηριζόμενα σαν κόμβος, οπότε στην αξιολόγηση του ΕΣΠΑ η πόλη βαθμολογείται με Κ (Κόμβος). Το σύστημα αξιολόγησης δίνει την δυνατότητα χαρακτηρισμού μίας πόλης σαν "Κ" εάν αποτελεί κομβικό σημείο σε άξονα ανάπτυξης, "Ε" εάν βρίσκεται εντός του άξονα και "Γ" εάν βρίσκεται σε γειτονική θέση. Στην περίπτωση της Κέρκυρας δεν έχει δοθεί κανένας χαρακτηρισμός παρόλο που η πόλη βρίσκεται στην απόληξη της Εγνατίας και μέσω αυτής και της Ιονίας οδού. Θα μπορούσε λοιπόν τουλάχιστον να χαρακτηριστεί ότι έχει εγγύτητα προς τον άξονα και να αξιολογηθεί με "Γ". Θεωρόντας βέβαια και την θαλάσσια επέκταση της Εγνατίας, τις οδούς δηλαδή προς Ιταλία προκύπτει ότι η Κέρκυρα δεν έχει μόνο εγγύτητα, αλλά βρίσκεται μέσα στον αναπτυξιακό άξονα Εγνατία, Ιόνια, Αδριατική και θα έπρεπε να αξιολογηθεί με "Ε".
Εάν γίνουν οι παραπάνω αναθεωρήσεις στον πίνακα αξιολόγησης πόλεων η Κέρκυρα θα βρεθεί με συνολική βαθμολογία μεγαλύτερη από αυτήν άλλων πόλεων που ήδη έχουν χαρακτηριστεί ως πόλοι ανάπτυξης και θα πρέπει να χαρακτηριστεί και αυτή ως πόλος ανάπτυξης, όπως προβλέπει το ΕΣΠΑ στην σελίδα 86 (μέσω του μηχανισμού των αναδυόμενων πόλων ανάπτυξης).
Πιστεύω λοιπόν ότι γιά να επιτευχθεί η διατήρηση και ενίσχυση της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων είναι απαραίτητο να δοθεί έμφαση στην ενδοπεριφερειακή οργάνωση και την μη εξάρτηση των νησιών από εξωπεριφερειακά κέντρα. Αυτό σε ένα μεγάλο βαθμό μπορεί να επιτευχθεί με τον χαρακτηρισμό της πόλης της Κέρκυρας σαν πόλου ανάπτυξης και με την συνεπακόλουθη βελτίωση υποδομών, υπηρεσιών και σύνδεσης των νησιών.
Η περιφερειακή και οι νομαρχικές επιτροπές των Ιόνιων νησιών θεωρώ ότι πρέπει να απαιτήσουν από το υπουργείο Οικονομίας την αναθεώρηση της αξιολόγησης της Κέρκυρας με διόρθωση των λαθών στον σχετικό πίνακα. Επίσης πρέπει να ζητηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών η διατήρηση της περιφέρειας παρουσιάζοντας σαν στοιχείο όχι μόνο τον κοινό πολιτισμό και τις ομοιότητες της οικονομίας των νησιών, αλλά και την ύπαρξη ενός Επτανησιακού κέντρου - πόλου που θα στηρίξει την ανάπτυξη των νησιών με έναν Επτανησιακό χαρακτήρα.
Ευχαριστώ πολύ,
Γιάννης Βραδής
Τηλ. 6972267529
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου